Psychoeducational Programmes in Slonakia (Fine-year Experience)
Psychoedukačné programy na Slovensku (5-ročně skúsenosti)
Autor prezentuje prehPad nýskumných skúsenosti s psychoedukačnými programami v komplexnej liečbe schizofrénií na Slovensku. Prvá čast je nenonaná definonaniu psychoedukačných progamn a dalších referenčných pojmou, definíciám a cielom psychoedukácie, nymedzeniu účinných faktoron a nýskumom efektivnosti psychoedukačných progamn. Autor diskutuje dóležité zdroje psychoedukácie u schizofrénie - teórie vulnerability a emočného angažonania. Nesleduje popis piatich výskumov, ktoré skúmali psychoedukačné programy u schizofrénnych psychóz a prebehli na Slovensku v rokoch 1996-1999. V týchto nýskumoch psychoedukačné programy niedli k nárastu informovanosti o chorobe i lepše] spolupráci, a ak je to súčastou programu aj k zlepšeniu sociálnych spósobilostí. Kognitívne fungonanie sa nejeví ako onplyvnitelné krátkodobým programom, i ked je priamo zameraný na nácvik kognitívnych funkcií. Najrozpornejší sa jeví vplyv psychoedukácie v oblasti prežínania a nyronnánania sa s ochorením, ako i spoluprácou v liečbe. V diskusii a zánere autor pojednána o potrebe dalších výskumov v tejto oblasti a unádza konkrétne návrhy.
Klíčová slova:
psychoedukačné programy, kognitivní funkce.
Authors:
A. H. Heretik ml.
Authors place of work:
Katedra psychológie FF UK, Bratislava, vedúci katedry doc. I. Brezina, CSc.
Published in the journal:
Čes. a slov. Psychiat., , 2002, No. 4, pp. 214-220.
Category:
Summary
The author presents a reniew of research experiences with psychoeducation programmes in complex treatment of schizophrenia in Slonakia. The hrst part discusses definitions of psychoeducation programmes and other related terms, definitions and goals of psychoeducation, efficacious factors and research on efficacy of psychoeducation programmes. Next, importem theoretical sources of psychoeducation - theories of vulnerability and expressed emotions are discussed followed by descriptions of fine innestigations on schizophrenia and schizophrenia-related psychoses done in Slonakia in the period 1996-1999. These psychoeducation programmes expended information about the disorder, led to better compliance and, if included also to improned social skills. Cognitine functions seem not to be affected by shon-term program, me enen if focused directly on training of cognitine functions. The area of experiencing and coping with illness and its impact on compliance gines most contradictory results. Conclusion: The need for further research in this promising area, possible suggestions discussed.
Key words:
psychoeducation programes, cognitine funktions.
Štítky
Addictology Paediatric psychiatry PsychiatryČlánok vyšiel v časopise
Czech and Slovak Psychiatry
2002 Číslo 4
- Memantine Eases Daily Life for Patients and Caregivers
- Memantine in Dementia Therapy – Current Findings and Possible Future Applications
- Hope Awakens with Early Diagnosis of Parkinson's Disease Based on Skin Odor
- Deep stimulation of the globus pallidus improved clinical symptoms in a patient with refractory parkinsonism and genetic mutation
Najčítanejšie v tomto čísle
- Anxiety and/or Depressive Symptoms in Patients with Paroxysmal Supraventicular Tachycardia
- Concurrent Organic Brain Damage and Posttraumatic Stress Disorders: Neuropsychiatric Case-record
- Psychoeducational Programmes in Slonakia (Fine-year Experience)
- Comorbidity of Mental Disorders