#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

LAHEY‘S METHOD AS AN EFFECTIVE TOOL TO EVALUATE THE COMMUNICATION OF CHILDREN AT RISK IN EARLY AGE


Authors: doc. Kapalková Svetlana, PhD.
Authors place of work: Katedra logopédie Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského, Moskovská 3, 811 08 Bratislava
Published in the journal: Listy klinické logopedie 2019; 3(1): 8-12
Category: Main topic

Summary

The assessment of early childhood children at risk or children with developmental language disorder in young pre-school age may be carried out in several ways. In the study, we will introduce one of them, namely the sociolinguistic approach represented by the model of Margaret Lahey. The low-structured model is suitable for describing the strengths and weaknesses of the child at an early age, even if the child is still not verbal. The model is time consuming, but very precise and realistically complex. His great advantages include, in particular, the logical formulation of therapy objectives of language competence in the proximity child’s development zone. That is why the model of M. Laheyova is one of the modern and used approaches in speech-language assessment in several countries of the world.

Keywords:

developmental language disorder – assessment – Lahey method – language skills – children at risk


Zdroje
  1. BALL, M. J., D. CRYSTAL a P. FLETCHER. Assessing grammar: the languages of LARSP. Buffalo: Multilingual Matters, 2012. ISBN 9781847696397.
  2. BISHOP, D., M. J. SNOWLING, P. THOMPSON, T. GREENHALGH a the CATALISE-2 consortium. Phase 2 of CATALISE: a multinational and multidisciplinary Delphi consensus study of problems with language development: Terminology. The Journal of Child Psychology and Psychiatry: Special Issue:Developmental Language Disorders. 2017, 58(10), 1068-1080. DOI: https://doi.org/10.1111/jcpp.12721.
  3. FENSON, L., P. S. DALE, S. J. REZNICK, D. THAL, E. BATES, J. HARTUNG, S. PETHICK a J. S. REILLY. The MacArthur Communicative Development Inventories: User’s Guide and Technical Manual. Baltimore: Paul H. Brokes Publishing Co., 1993.
  4. KAPALKOVÁ, S.. Vytvorenie modelu vývinu jazykových schopností slovensky hovoriacich detí na základe Laheyovej teórie. Bratislava, 2002. Kandidátska dizertačná práca. Pedagogická fakulta UK. Vedoucí práce Marína Mikulajová.
  5. KAPALKOVÁ, S.. Gestá v kontexte raného vývinu detí. Štúdie o detskej reči. Prešov: Filozofická fakulta PU, 2008, , 169-211. ISBN 978-80-8068-701-4.
  6. KAPALKOVÁ, S., D. SLANČOVÁ, I. BÓNOVÁ, J. KESSELOVÁ a M. MIKULAJOVÁ. Hodnotenie komunikačných schopností detí v ranom veku. Bratislava: Slovenská Asociácia Logopédov, 2010. ISBN 978-80-89113-83-5.
  7. KAPALKOVÁ, S. a D. SLANČOVÁ. Language Assessment, Remediation and Screening Procedure for Slovak-speaking Children. Grammatical Profiles: Further Languages of LARSP. 2019, 55-81. (v tlači)
  8. KESSELOVÁ, J. Sémantické kategórie v ranej ontogenéze reči dieťaťa. Štúdie o detskej reči. Prešov: Filozofická fakulta PU, 2008, , 121-167. ISBN 978-80-8068-701-4.
  9. LAHEY, M. Language disorders and language development. London: Collier Macmillan, 1988. ISBN 0-02-367130-0.
  10. MIKULAJOVÁ, M. a S. KAPALKOVÁ. Terapia narušeného vývinu reči. Terapia narušenej komunikačnej schopnosti. Martin: Osveta, 2002. ISBN 80-8063-092-5.
  11. MIKULAJOVÁ, M. a K.a HORŇÁKOVÁ. Laheyovej model vývinu reči a jeho využitie v ranej diagnostike. Logopaedica 2: zborník Slovenskej asociácie logopédov. Bratislava: LIEČREH, 1998, 2(1), 72-86. ISBN 80-967383-9-9.
  12. OWENS, JR., R. E. Language Development: An Introduction. Ninth edition. Boston: Pearson, 2016. ISBN 978-0-13-381036-3.
  13. PAUL, R. a C. NORBURY. Language disorders from infancy through adolescence: listening, speaking, reading, writing, and communicating. 4th ed. St. Louis, Mo.: Elsevier, 2012. ISBN 978-0-323-07184-0.
  14. SLANČOVÁ, D.. Východiská výskumu detskej reči v slovenčine. Štúdie o detskej reči. Prešov: Filozofická fakulta PU, 2008, s. 10-28. ISBN 978-80-8068-701-4.
  15. SLANČOVÁ, D.. Pragmatické funkcie vo vývine rečovej činnosti (v prvých osemnástich mesiacoch života dieťaťa). Štúdie o detskej reči. Prešov: Filozofická fakulta PU, 2008, , 67-120. ISBN 978-80-8068-701-4.
  16. SLANČOVÁ, D. a S. KAPALKOVÁ. Gramatický profil slovensky hovoriaceho dieťaťa. Desať štúdií o detskej reči. Bratislava: Veda, 2018, 627-660. ISBN ISBN 978-80-224-1638-2.
  17. SMOLÍK, F., J. TURKOVÁ, K. MARUŠINCOVÁ a V. MALECHOVÁ. Dotazník vývoje komunikace II: dovyko II : dotazník pro diagnostiku jazykového vývoje ve věkovém rozmezí 16 až 30 měsíců : příručka a normy. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2017. ISBN 978-80-7308-753-1.
Štítky
Clinical speech therapy General practitioner for children and adolescents
Článek EDITORIAL

Článok vyšiel v časopise

Clinical speech therapy (Listy klinické logopedie)

Číslo 1

2019 Číslo 1
Najčítanejšie tento týždeň
Najčítanejšie v tomto čísle
Prihlásenie
Zabudnuté heslo

Zadajte e-mailovú adresu, s ktorou ste vytvárali účet. Budú Vám na ňu zasielané informácie k nastaveniu nového hesla.

Prihlásenie

Nemáte účet?  Registrujte sa

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#